17 listopada 2019, Četvrtak 3:46

INTERVJU : RUJANA LUKAČ

Rujana Lukač je marketinška stručnjakinja, televizijska producentica, diplomirana politologinja, kreativna freelancerica koja vodi mnogo zanimljivih poduzetničkih projekata. Rujana voli putovanja, posjetila je mnogo država, od Zanzibara do Vijetnama, i voli motivirati druge ljude da učine isto. U nastavku vam donosimo Intervju s gospođom Rujanom Lukač.

1560977575672

Poštovana gđa. Rujana na početku Intervjua zamolili bismo Vas da predstavite sebe i svoj poslovni put?

Od studentskih dana stalno sam nešto radila, moja strast za putovanjima je trebala biti i financijski zadovoljena. Za vrijeme studiranja putovala sam na raznorazne studentske konferencije mladih u Europi i u svijetu i na taj način stekla jedno drugačije iskustvo koje sam fakultet, konkretno moj, političke znanosti, nisu davale studentima, a niti ga prepoznale kao izvor iskustva. Također znala sam da bi mi takvo iskustvo pomoglo pri traženju posla i svakako bio dodatan plus za prvi posao, što se pokazalo točnim. Na kraju studija počela sam raditi na RTL-u koji je tek došao u Hrvatsku i tu ozbiljnije kreće i moja karijera u informativnom programu. Nakon RTL radila sam na NOVOJ TV, u Informativnom programu i kao producentica emisije „Provjereno”,  ali opet posao mi nije dozvoljavao da toliko putujem koliko sam htjela pa sam ubrzo otišla iż medija i radila godinama na promociji drugačijeg koncepta odmora koji se zove HomeExchange. Zahvalna sam na prilici i radu u međunarodnom okruženju preko kolega iz cijelog svijeta i vrijednostima koje su nas spajale ne samo poslovno nego i privatno. Prije 2 godine pokrenula sam inspirativne večeri putovanja u Zagrebu, pod nazivom „Travellounge”, gdje se družimo i razmjenjujemo iskustva različitih destinacija svijeta u želji, volji i nadi da se međusobno inspiriramo da više putujemo i da se drugi vrate nazad kući kao bolji domaćini svojim gostima i bogatijeg iskustva za svoju obitelj, prijatelje, kolege. Dosada smo odradili preko 15 večeri putovanja i evo na jesen kreće i nova sezona. U proljeće sam pokrenula i TravelCookClub, gastro&travel radionice gdje kroz jelo i putovanja prezentiramo destinacije, dakle kompletan doživljaj kroz 5 osjetila. Vjerujem da će projekata još biti, ideja mi ne nedostaje, a voljela bih i svoje doživljaje s putovanja opisati i riječima.

Bili ste predstavnica tvrtke Home Exchange za Hrvatsku, zamolili bismo Vas objasnite našim čitateljima što je to Home Exchange i koje su njegove prednosti u odnosu na uobičajene oblike smještaja?

HomeExchange.com je svjetska platforma gdje zamjenom svoje vikendice, stana ili kuće boravite negdje besplatno, tj. kod nekog drugog u isto ili različito vrijeme. To je jedan potpuno drugačiji način odmora, a mnogima ubrzo i postane lifestyle. Osim klasične zamjene po principu „ja kod tebe, ti kod mene” imate i mogućnost zamjene kroz bodove koje dobivate u startu kod učlanjenja za vašu nekretninu i shodno algoritmu vrijednosti postavljene na stranici. Bodove tzv. „GuestPoints” možete i skupljati ako nekoga vi ugostite i dati dalje nekome za vaš boravak kod nekoga. Taj netko ne mora doći kod vas, već će sa vašim bodovima otići kod nekog trećeg, ukoliko mu vi niste interesantni, odnosno vaša nekretnina, na svijetu ima tisuće i tisuće članova koji mijenjanju svoje nekretnine i koriste ih tako cijele godine, a ne isključivo za ljetnih mjeseci. Na taj način vi nekoga možete pustiti na jesen u vašu kuću na moru, ako se bavite najmom ili zamijeniti zimu za ljeto, priuštiti si negdje odmor tamo gdje ste dosada samo sanjali. Svakakve su mogućnosti na raspolaganju i vjerujem da će ovaj koncept prihvaćati sve više i više onih koji vole putovati i koji žele osjetiti čari lokalne sredine, boraveći kod nekoga u kući ili u stanu. I na kraju taj smještaj ne plaćate, plaćate jednogodišnju članarinu koja vam omogućava da sebi negdje drugdje organizirate besplatan smještaj.  U svakom slučaju ovo je samo jedna od prednosti, ali ne i jedina koju ćete već vrlo brzo biti svjesni kada se učlanite na homeexchange stranicu i kada dogovorite vašu prvu zamjenu tamo negdje u svijetu.

Putovanja su dragocjena iskustva u životu, što Vama znače putovanja, koje države koje ste posjetili su Vam ostale posebno u lijepom sjećanju, a koje države bi još htjeli posjetiti?

Putovanja su mi stalni podsjetnik i motivator da nikada ne treba prestati istraživati i da se uvijek ima što za naučiti na svakom, ali baš svakom putovanju. Od onih na sat vremena od kuće do onih na dan udaljenih avionom. Prije 20 godina kada sam krenula ozbiljnije putovati, nije bilo interneta u džungli i kod vulkana. Javila sam se svojima kada sam došla i kada krećem kući. Nije bilo FB koji ti označava gdje si, besplatnih poziva, slanje videa i uključivanja uživo. Putovanje je bio proces i velike pripreme. Prije, za vrijeme i nakon putovanja. Za savjete se nije čitao blog, već odlazilo kod liječnika koji je možda bio na Safariju pa zna kako se ponašati u Africi i što ponijeti od lijekova. U sjećanju su mi mnoge daleke destinacije. Velika sam zaljubljenica u Afriku, bila sam 2 puta po mjesec dana u Tanzaniji. Prvi put kao studentica, a drugi put s emisijom Provjereno. Doživljaje, ljude, sve ono što nam se tamo izdogađalo, daleko od mjesta gdje turisti idu, s našim hrvatskim misionarima naravno da je sjećanje za cijeli život. Na neke sam se destinacije vraćala nekoliko puta, kao npr. Maldive, a evo zadnji Sejšeli ostali su mi u prekrasnom sjećanju. Nevjerojatno je da uživo izgledaju još ljepši! Planiram tamo opet u veljači s grupom turista iz Hrvatske. Pamtim i Šri Lanku, boravak u homeexchangeu usred džungle kod jedne Engleskinje koja nas je osvojila svojim pričama s plantaža čaja, žao mi je za ovo što sada Šri Lanka prolazi i što se ljudi boje posjetiti ju nakon nedavnih napada. Tek što su se oporavili i turistički digli od Tsunamija sada druga tuga, nije im lako. Svakako planiram u Japan u proljeće, voljela bi i do dalekih Tahitija i Kukovog otočja. Vidjet ćemo, neka će destinacije već brzo doći na red i naravno putovanjima se najviše veselim.

Vi ste osnivačica zanimljivog Travellounge-a, čime se Travellounge bavi i koji sve zanimljivi odgovori se mogu dobiti na Travellounge-u?

Travellounge je projekt koji uskoro slavi 2. rođendan. Zamišljen je kao inspirativna večer putovanja, tematski različita svaki put. Ideja je potekla iz moje želje, volje i nade da motiviram Hrvate da više putuju i da na Travelloungeu dobiju informacije od putnika iz prve ruke. Da se vrate s novim znanjem i drugačijim doživljajem o destinaciji. Dosada smo prošli mnoge destinacije od Kube do Azije. Dosta je i onih koji su inspirirani večerima putovanja i otišli na put, a neki su imali i sreće pa su osvojili i avio kartu za recimo Bali. Putopisna druženja vani su vrlo popularna i to nije samo klasično predavanje već susret različitih iskustva o destinaciji i to najčešće kroz 5 osjetila. Na večerima smo tako imali i Rum sa Sejšela, vino iz Gruzije, plesače Salse, plesačice sa Balija, ritmove afričkih bubnjeva i još mnoge zanimljive sugovornike i izvođače.

Usporedba hrvatski i strani turizam, kakvo je Vaše mišljenje da li Hrvatska dovoljno iskorištava svoj turistički potencijal, što sve Hrvatska može naučiti od stranih država u turizmu?

Kada putujem, uvijek uspoređujem naš i strani turizam. Što je vani bolje, što je kod nas ljepše, imam tu potrebu analizirati dosta toga već od samog slijetanja na aerodrom pa dalje kroz sate i dane putovanja. Puno toga smo uzeli zdravo za gotovo i ne trudimo se dovoljno, a nismo nekako baš ni ponosni u onoj mjeri u kojoj je jedan Irac kada dođeš u njihov pub ili kao Grk kada dođeš u njihov restoran. Sezona nam kratko traje, a to nije samo do vremena i toplog ili hladnog mora. Neki pokušaji tu postoje za vansezonsku ponudu, ali ne možemo samo gledati što Zagreb i Split nude van sezone. I sada ako odete u neki manji grad, oni čekaju 15.7. da svi dođu pa da se onda sezona digne. Radovi još traju, pored hotela se buši, raskopane su ceste, malo kasnimo s rokovima, a poslije se čudimo. I onda se ne smijemo ljutiti što će gost ostaviti review za lokaciju da nije dobra, jer eto istina jest, iznad njihovog prozora susjed uređuje apartman jer je čekao zadnji tren, a i hotelska rekonstrukcija kasni jer majstora kao i uvijek i opet nedostaje. Uvijek se pitam kako mi, osim mora, sunca i dobre hrane mislimo konkurirati odmoru u Turskoj u hotelu s 5 zvjezdica za 5.000 kuna po osobi s uključenom avio kartom. Kako i zašto na kraju krajeva i domaći turisti koji odlaze na more ne bi ove godine bili negdje vani, gdje ne moraju brinuti da li ima mjesta za auto na plaži, gdje ih se služi i za doručak i večeru i gdje su njihova djeca u kid’s klubovima i animacijama pola dana pa oni mogu mirno uživati. Hrvatska je skupa i to se vidi, čak i prema rezultatima dosadašnjih rezervacija. Mislim da to nisu niti rezervacije niti brojevi koje smo očekivali za ovu sezonu. U razgovoru s vlasnikom rent a boata i izleta na Kvarneru saznajem da su prošle godine u jednom tjednu zaradili više nego u protekla 2 mjeseca u 2019. I da je sve puno do kraja 9.mjeseca, ne mogu stići prošlogodišnje rezultate. Gdje su ti turisti sada? Faktor vremena ove nam godine stvarno nije išao na ruku, nažalost, ali to nas je trebalo natjerati na drugi vid ponude, neovisno o vremenu. Nekako uvijek smo fokusirani na lijepo vrijeme, sunce i plažu i sve što taj luksuz daje. Da se više koristi HomeExchange primjerice na moru, od njega bi imali koristi ne samo vlasnici koji se mijenjaju i dovode turiste već i čitava lokalna zajednica koja od njih može živjeti. Ako netko dođe u 10.mjesecu u vašu kuću na Hvaru, a radi jedna konoba i 2 kafića onda je to jadna ponuda i on se neće vratiti. Kada bi se ljudi više otvorili konceptima ekonomije dijeljenja i otvorila vrata svoje kuće cijele godine, kao što se to vani radi, profitirao bi hrvatski turizam itekako.

Znam to po svojim gostima, kao iznajmljivač i kao osoba koja je imala ljude na zamjeni iz cijelog svijeta. I to ne kada je sezona već i u 4., 5. ili 9. i 10 .mjesecu. Nemaju svi ljudi po svijetu isključivo godišnji samo u ljeti i tako treba razmišljati i to druge turizme razlikuje od nas. Turizam gotovo cijele godine.

U svom poslu i životu imate puno kontakata sa strancima, što se njima sviđa, a što im se ne sviđa u Hrvatskoj?

Da, imam dosta prijatelja vani i to različitih generacija. Neki su oduševljeni i vraćaju se često, pogađate na naše more. I mnogi moji kolege s kojima sam radila u HomeExchangeu poslali su svoje prijatelje kod nas. Jednom mi je jedan kolega iz Los Angelesa rekao kako mu se sviđa centar Zagreba i da bi tu mogao živjeti, da ima grad dobru vibru i da bi da razmišlja o preseljenju, samo kupio sebi i ženi kartu u jednom smjeru. Lijepo je to čuti od nekoga tko je prošao pola svijeta i nije to prvi puta da se nekome sviđa Zagreb.

Stranci vole našu hranu, vino, ulje & čisto more. Fali nam extra ponude što primjećuju sve generacije i to čak kada je i sezona. Ponuda od toga da se maknemo samo od trampolina, sladoleda i palačinki, gdje recimo možeš odvesti djecu navečer kada si na moru. Gdje god sam bila vani na moru, sve pršti od ponude i za najmlađe i za stare. I sve radi i dan i noć. Može to puno bolje, moramo gledati malo šire, a to se i vidi prema van. Sjećam se kada sam u Grčkoj upoznala dvije Austrijanke koje su nekoliko godina ljetovale kod nas pa su se sada vratile nazad u Grčku. Kažu zbog ponude, cijene svega i na kraju toga što sve radi gotovo 24 sata i prilagođeno je turistima. Brinu se oko svakog detalja u kafiću i na plaži, nema tu plastičnih stolica,  svugdje se na plaži može parkirati, nema neljubaznih konobara, zatvorenih dućana u 10 navečer ili isključivo pekara o kojima ovisiš vraćaš li s kasnije kući i u kojima možeš pojesti komad pizze i to je to. U Grčkoj svi žive za turizam i on ne staje cijelo ljeto. A i pokoji smiješak konobara bi nam dobro došao. Usluga bi trebala biti na nivou. To što to nije hotel s 5 zvjezdica ili vrhunski restoran ne znači da se ne treba biti ljubazan prema gostu, bilo stranom ili domaćem.

U svojoj karijeri radili ste dugo u medijima, Nova TV, RTL, prema Vašem mišljenju kakvo je danas stanje u hrvatskim medijima, šta bi trebalo poboljšati?

Medije ne pratim više u tolikoj mjeri kao prije. Svakako treba biti informiran o svijetu oko sebe, a danas imate različite kanale informiranja. Mlađe generacije gotovo da i ne gledaju više TV, nije im to toliko bitno kao onim starijima i onim najstarijima koji imaju podosta vremena za pratiti većinu programa. Osobno pratim turističke vijesti, portale, blogove, pratim neke strane medije, ono što me zanima i što pozitivno utječe na mene. Što bi trebalo poboljšati, kao i uvijek puno toga, a mislim da kvalitetni profesionalci i kadar rade na tome da ostvare svoje ciljeve.

Poštovana gđa. Rujana hvala Vam za ovaj Intervju i na kraju pitanje koji su neki od Vaših budućih ciljeva?

I dalje raditi ovo što volim. Svoja putovanja staviti na papir, reći “da” nekim novim prilikama i hrabro dalje u nove životne izazove.

Izvor : Voice From Croatia
Razgovarao : Luka Tokić
Datum objave : 19.06.2019.