22 kolovoza 2017, Utorak 10:15

728×90
728×90
728×90
728×90
728×90
728×90

„LJUBITE NEPRIJATELJE!“

NEDJELJA 19.02.2017. DANAŠNJE EVANĐELJE : „U ono vrijeme: Reče Isus svojim učenicima: »Čuli ste da je rečeno: Oko za oko, zub za zub! A ja vam kažem: Ne opirite se Zlomu! Naprotiv, pljusne li te tko po desnom obrazu, okreni mu i drugi. Onomu tko bi se htio s tobom parničiti da bi se domogao tvoje donje haljine prepusti i gornju. Ako te tko prisili jednu milju, pođi s njim dvije. Tko od tebe što zaište, podaj mu! I ne okreni se od onoga koji hoće da mu pozajmiš. Čuli ste da je rečeno: Ljubi svoga bližnjega, a mrzi neprijatelja. A ja vam kažem: Ljubite neprijatelje, molite za one koji vas progone da budete sinovi svoga Oca koji je na nebesima, jer on daje da sunce njegovo izlazi nad zlima i dobrima i da kiša pada pravednicima i nepravednicima. Jer ako ljubite one koji vas ljube, kakva li vam plaća? Zar to isto ne čine i carinici? I ako pozdravljate samo braću, što osobito činite? Zar to isto ne čine i pogani? Budite dakle savršeni kao što je savršen Otac vaš nebeski!« Riječ Gospodnja.“ (Mt 5, 38-48)

IMG_20170219_124706
Evanđelje je bogato i lijepo. Međutim, ono nama vrlo često izgleda preteško. Nije toliko teško shvatiti što je Isus želio reći, koliko prihvatiti cijelu Isusovu logiku. Ljudi su uvijek bili osjetljivi na pravednost i teško su podnosili nepravdu. Mnogi su spremni žrtvovati sve samo da dođu do svoga prava, da dokažu kako im je nanesena nepravda! Mnogi su pri tome spremni čak i silom tražiti pravdu, pa učine još veću nepravdu. Zato su sva društva i sve države oduvijek nastojale svojim zakonima zaštititi pravo slabijega.
.
Ti zakoni su često vrlo strogi, a katkada vrlo okrutni, kao što je uostalom često okrutna i nepravda nanesena drugome. Židovski zakoni Isusova vremena bili su također strogi: „Oko za oko, zub za zub“. Nije dakle bilo nikakva milosrđa – vraćalo se istom mjerom. I naravno, nikome nije bilo ni na kraj pameti da taj zakon ne iskoristi u svoju korist. Međutim, više neće biti tako. Isus to ne dopušta. On smatra da na taj način neće nikada biti kraj nepravdama i zlu. Paklenski, đavolski lanac grijeha i zla, na taj način odmjeravanja ljudske pravde po mjeri: „Kako ti meni, tako ja tebi“, neće se prekinuti, nema mu kraja.
.
Isus poziva svoje učenike da djeluju drugačije, kako bi se zaustavio taj točak nasilja i nepravdi. To je izuzetno teško. Teško je napustiti misao na osvetu, a rane nasilja još krvare. Teško je oprostiti, jer s pravom pomišljamo da će praštanje ohrabriti silnika. Katkada nam se čini da je praštanje gotovo neprirodno. Jedino istinsko ohrabrenje za ove Isusove riječi, jedini način da ih prihvatimo, jest vjera u Isusa. Isus je to u životu ostvario.
.
Bit će nam još teže shvatiti Isusa u pogledu drugoga dijela današnjeg evanđelja. Isus poziva na ljubav. Međutim, jer postoji opasnost da to olako shvatimo i da se zadovoljimo osjećajima simpatije i ljubavi prema onima koji su nam dragi i bliski, Isus naglašava ljubav prema neprijateljima. Logika mu je jasna. Ljubiti prijatelje nije nikakvo herojstvo. To nam čak ide u korist. Nikakav napor nije potreban. To je ono instinktivno u čovjeku. Tako, međutim, čine i pogani i carinici. Dakle, još uvijek nismo Isusovi učenici ako se hvalimo kako smo dobri prijatelji. Vlastitost Isusovih učenika je ljubav prema neprijateljima. A to je doista teško prihvatiti.
.
Ljubav prema neprijatelju ne ukida pravednost, sudove, zatvore. Ako mi netko silom hoće oteti nešto moje, iskoristit ću sva dopuštena sredstva da se obranim. Kada Isus savjetuje da onome tko mi želi uzeti i kaput, ponudim i plašt, tada želi reći da njegova nepravda ne sakati moju dobrotu i da moja ljubav treba biti jača od njegova nasilja. Ljubiti neprijatelje ne znači zatvarati oči pred zlom. Isus je otkrivao i kudio laži i pretvaranje farizeja, dok je napasnika u pustinji potjerao po kratkom postupku. Budući da ni u jednom čovjeku nije zlo utjelovljeno, moramo se stalno nadati, da će naša ljubav i u njemu otopiti led. Što je više leda, to mora biti više ljubavi. Ako je nema, led će zauvijek ostati led.
.
Prepiremo se zbog mnogih stvari koje promatramo suviše blizu i samo ljudskim očima. Ako bismo sve promatrali izdaleka i Božjim očima, zaključili bismo da to nije vrijedno našeg uzrujavanja. Tako na njih gleda nebeski Otac, čije sunce sve obasjava i čija kiša sve zalijeva. Isus nam je dao primjer ljubavi prema neprijatelju. Odbacili su ga, a On je sve okrenuo u otkupljenje. Iz zla je načinio dobro. Snagu neprijateljstva nadvladao je većom snagom ljubavi! Ljubav prema neprijatelju koja se očituje u Isusovu primjeru, nije povlačenje u pasivnost i popuštanje zlu. Evanđeoska ljubav je aktivna i stvaralačka. Izgrađuje, gdje mržnja razara; daje život, gdje ga mržnja uništava; naoko umire, a u zbilji živi i donosi život.
.
Znao je Isus što govori. Nije On tražio od nas istu mjeru savršenosti kao što je posjeduje Bog, nego je tražio da se ponašamo na isti način, to jest da i nas vodi ljubav i praštanje, a ne mržnja i osveta. Onaj koji nije spreman to prihvatiti, ne može se zvati Isusovim učenikom. A tko to prihvaća, i trudi se tako živjeti, uza sve svoje manjkavosti i slabosti – sličan je svome Ocu nebeskom.
.
.
Autor : fra Marko Vrdoljak
Datum objave : 19.02.2017.